Deklaracje
Deklaracja "śmieciowa" - podstawowy sposób regulowania spraw związanych z odpadami
Wraz z wprowadzeniem gminnego systemu gospodarowania odpadami przestały obowiązywać umowy cywilnoprawne z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne z nieruchomości. W zamian wprowadzony został instrument deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć deklarację do Prezydenta Miasta Torunia w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na nieruchomości pierwszego mieszkańca.
O wszelkich zmianach mających wpływ na wysokość opłaty, np.:
- nowej liczbie osób zamieszkujących gospodarstwo domowe,
- zakupie lub sprzedaży nieruchomości,
- decyzji o skorzystaniu ze zwolnień w opłacie, tj. za kompostowanie odpadów lub dla rodzin wielodzietnych,
- zmianie właściciela, adresu zamieszkania,
właściciel nieruchomości zobowiązany jest zawiadomić Prezydenta Miasta Torunia w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, poprzez ponowne złożenie deklaracji.
W przypadku, gdy zmiana wysokości opłaty wynika z decyzji Rady Miasta Torunia, właściciele nieruchomości otrzymują nowe indywidualne wyliczenie w postaci zawiadomienia. Urząd Miasta przygotowuje zawiadomienie tak, aby dotarło ono przed pierwszym terminem płatności związanym ze zmienioną opłatą.
Druki deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami obowiązujące od 1 stycznia 2021 r. (aktualne).
Do pobrania:
- druk deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miasta Toruń (zwykły plik .pdf - do wydrukowania i wypełnienia ręcznego),
- druk deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miasta Toruń (aktywny formularz pdf - do wypełnienia komputerowo, po zapisaniu pliku na dysku).
Deklaracje w wersji papierowej można pozyskać w Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia oraz we wszystkich Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta.
Zapraszamy do zapoznania się z instrukcją wypełniania deklaracji w formie filmu instruktażowego:
Instrukcja wypełniania deklaracji dla domów jednorodzinnych
Instrukcja wypełniania deklaracji dla budynków wielorodzinnych
UWAGA!
W dniu 1 stycznia 2021 r. weszły w życie nowe uchwały Rady Miasta Torunia, regulujące zasady organizacji gminnego systemu odbioru odpadów komunalnych. Wśród nich znalazła się również uchwała w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miasta Toruń - nr 448/20. W związku z tym od 1 stycznia obowiązuje nowy wzór deklaracji składanej przez właścicieli nieruchomości.
Formularz deklaracji odzwierciedla nowy model naliczania opłat, zawiera nowe stawki opłat, obsługuje nowe wprowadzone zwolnienia z opłaty. Pojawiła się w nim obowiązkowa klauzula informacyjna urzędu o przetwarzaniu danych osobowych, które właściciel przekazuje w trakcie wypełniania deklaracji, jak również na nowo zredagowane objaśnienia deklaracji, tak aby były zgodne w tym zakresie z nowymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Deklarację można złożyć:
a) Wydział Gospodarki Komunalnej, ul. Legionów 220, 87-100 Toruń,
b) Punkty Informacyjne Urzędu Miasta:
- PIUM – Centrum: ul. Wały gen. Sikorskiego 8,
- PIUM – Rubinkowo: ul. Dziewulskiego 38 (pętla autobusowa),
- PIUM – Podgórz: ul. Poznańska 52,
- PIUM – Grudziądzka: ul. Grudziądzka 126 b,
- PIUM – CH Plaza: ul. Broniewskiego 90,
c) przesłać drogą pocztową na wskazany wyżej adres Wydziału Gospodarki Komunalnej.
2) w formie elektronicznej poprzez platformę ePUAP (epuap.gov.pl):
- poprzez tzw. pismo ogólne, załączając skan deklaracji (oraz podpisanie potwierdzonym profilem zaufanym lub podpisanie bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu).
JAK KORZYSTAĆ Z PRZYJAZNYCH DEKLARACJI?
- Wejdź na stronę --> www.torun.pl/deklaracje
- Wybierz i wypełnij deklarację
- Wygeneruj i sprawdź dokumenty
- Zatwierdź deklarację
- Wybierz formę dostarczenia deklaracji: online (EPUAP) lub stacjonarnie w urzędzie.